Thematentoonstelling Japan
JAPAN met o.a. rolprenten van ORANDA JIN en keramiek van ANNEKE HARTING en MARGA BOOGAARD
De opening van de tentoonstelling werd verricht op zaterdag 4 mei door Wim van Bergen (oud-conservator van het Stedelijk Museum, Den Bosch).
Japanse rolprenten
Dit keer waardevolle Oude Japanse rolprenten vanaf de negentien eeuw uit de collectie van Oranda Jin dat zoveel betekent als Hollander. De rolprenten spelen een belangrijke rol in Japanse huizen. regelmatig worden deze gewisseld naar gelang de seizoenen of de gasten die komen. Toch zal de gast niet veel zien van de rolprent tijdens de thee ceremonie. De traditie wil dat de gast met de rug naar de rolprent zit. Dit is omdat de eigenaar nooit wil pronken met zijn bezit. Voor de rolprenten staat een dierbaar siervoorwerp, een bonsaiboompje of een ikebana bloemstuk. Deze zijn ook terug te vinden tijdens de tentoonstelling.
Anneke Harting
De keramiste Anneke Harting heeft zich door deze expositie laten inspireren. Het theesetje en het bonsaiboompje ontbreken niet. ‘Leuk om je te laten prikkelen door een speciaal thema. Als ik op de fiets zit terug van de hospice (Anneke werkt daar als vrijwilligster) op weg naar huis dan bedenk ik van alles.' Eerst wordt er getekend vervolgens een mal van karton gemaakt en daarna met klei gewerkt. Vanaf december is zij bezig met nieuw - strakker - werk dat uitstekend past bij de rolprenten en bij het gezicht van Japan zoals: de theeceremonies, de kleur rood en de magische Japanse tekens. ‘De gemiddelde Japanner kent 236 karakters en voor mij hoort taal bij de kunst.' Het is haar ‘handelsmerk’. Tijdens haar reis naar Japan ervoer zij de leegte in de kamers; alleen een tatami mat en een kamerscherm. ‘De eenvoud - de minimalisatie - heeft mij getroffen.’
Marga Boogaard
Keramiste Marga Boogaard - kijk op haar website waarop te zien is hoe haar werk tot stand komt - ziet haar beelden als een avontuur. Wanneer zij begint dan weet zij niet exact waar het eindigt. Soms kan zij uren achter elkaar aan het werk zijn en soms maar tien minuten. Ook kunnen er droogpauzes zijn van enkele weken. Daarom werkt zij vaak aan meerdere beelden tegelijk. De geometrische vormen zijn opgebouwd uit kleine rolletjes (verkregen door de kleipers) De uitdaging zit hem in de precisie en zorgvuldigheid, tot hoever kan zij gaan met het vormen en opbouwen? De kwetsbaarheid van het beeld voor het in de oven gaat, is groot. Gelukkig laat haar ervaring haar daarbij niet meer in de steek. De eerste keer tot 1020 graden. Daarna wordt porselein slib op het biscuit aardwerk gespoten, dat zorgt voor het ruwe effect vervolgens gaat het beeld nogmaals in de oven, nu gestookt op 1140 graden. Veel kijkers kunnen niet geloven dat de beelden door mensenhanden is gemaakt.
Mensen zien haar als een vernuftige handmatige computer. Zij voelt het inmiddels als een compliment. Over aandacht heeft Marga niet te klagen het hele jaar door tentoonstellingen in binnen en buitenland. Voor haar is het maken van kunst haar leven. Een dag niet gekleid is een dag niet geleefd. 'Het is een geweldige uitlaatklep.'
Leomiek Tesselaar
Wie Japan zegt denkt aan Ikebana de bijzondere verfijnde bloemsierkunst. Leomiek maakt voor deze Japan tentoonstelling een aantal creaties.
tekst: janna van zon
Deze expositie was te zien van 2 mei t/m 16 juni 2019